Zakupy przez internet cieszą się niesłabnącą popularnością. Wystarczy kilka kliknięć, aby zakupić wymarzony produkt. Co jednak, gdy dostarczony towar nie spełnia naszych oczekiwań? Czy mamy prawo zwrócić go sprzedawcy? Na te oraz inne pytania odpowiemy w naszym artykule, w którym omówimy zasady zwrotu towaru. Przedstawimy również regulacje prawne dotyczące możliwości zwrotu zakupionego towaru oraz czas, w jaki mamy prawo to zrobić. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
Twoje prawa jako klient
Prawda jest taka, że jako klient, masz swoje prawa. W przypadku zakupów internetowych, a także telefonicznych lub przez katalog, przysługuje Ci coś, co nazywa się odstąpieniem od umowy bez podania przyczyny. Jak sama nazwa wskazuje, nie musisz podawać żadnego konkretnego powodu. Być może towar nie spełnił Twoich oczekiwań, może kolor okazał się inny niż na zdjęciu lub po prostu zmieniłeś zdanie. Wszystko jedno – prawo jest po Twojej stronie.
Czas na zwrot towaru
No dobrze, ale w jakim czasie można zwrócić towar? Otóż masz na to aż 14 dni. Te dwa tygodnie liczysz od dnia, w którym otrzymałeś przesyłkę. To całkiem sporo czasu na to, aby dokładnie ocenić zakupiony towar i zdecydować, czy na pewno chcesz go zatrzymać.
Jak to zrobić?
Czy proces zwrotu jest skomplikowany? Otóż nie. Wystarczy że do paczki dołączysz oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość i wyślesz ją z powrotem na adres sklepu. W niektórych przypadkach koszt wysyłki pokrywa sprzedawca, ale nie zawsze – warto to sprawdzić wcześniej.
Zwrot pieniędzy
Co z pieniędzmi, które zapłaciłeś za towar? Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Ci je w ciągu 14 dni od dnia otrzymania informacji o Twoim odstąpieniu od umowy. Pamiętaj, że pełna kwota musi wrócić do Ciebie – sprzedawca nie ma prawa potrącić żadnych kosztów.
Wyjątki od reguły
Warto jednak zaznaczyć, że nie zawsze masz prawo do zwrotu towaru. Istnieją pewne wyjątki, jak na przykład towar na specjalne zamówienie czy produkty łatwo psujące się. Dlatego zawsze warto zapoznać się z regulaminem sklepu przed dokonaniem zakupu.
Choć zwrot towaru może wydawać się czasem skomplikowany, pamiętaj, że jako konsument masz swoje prawa. Nie bój się ich egzekwować!
Sesja refleksji: Odkrywanie twojego prawa do zwrotu
Prawo konsumenckie sprzyja Klientowi, udziela mu siły i upoważnia go do decydowania. Zrozumienie twoich praw jako Klienta to pierwszy krok w kierunku pełnego korzystania z nich. Pamiętaj, kiedy kupujesz coś przez Internet, przez telefon lub z katalogu, możesz bez wahania odstąpić od umowy bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Odpowiedź na pytanie w jakim czasie można zwrócić towar jest bardzo prosta: masz na to do 14 dni od momentu, gdy otrzymałeś przesyłkę. Twój zakup okazał się nie być tym, czego oczekiwałeś? Kolor różni się od tego na zdjęciu? Zmieniłeś zdanie? Masz prawo do zwrotu.
Proces zwrotu nie jest skomplikowany, a zwrot pieniędzy musi nastąpić w ciągu 14 dni od momentu poinformowania sprzedawcy o odstąpieniu od umowy. Jednak warto zapoznać się z pewnymi wyjątkami od tej reguły. Nie wszystkie zakupy można zwrócić, na przykład towary na specjalne zamówienie czy produkty łatwo psujące się.
Prawa konsumenta są twoimi prawami. Pamiętaj o nich, korzystaj z nich i nie bój się ich bronić, ponieważ prawo jest po Twojej stronie.